Joululoma vietettiin reissun päällä. Aatonaattona ajeltiin ensiksi Lohjalle, sieltä aatoksi Siuntioon, joulupäivänä kotiin käymään ja tapanina takaisin Lohjalle. Huh.

Aatonaattona oli Lohjalla myös Tuomaksen siskon koira Wilho. Koirat ovat viimeksi nähneet kesällä ja minua mietitytti etukäteen miten hurtat tulevat juttuun. Tai oikeastaan miten Iines tulee juttuun Wilhon kanssa.

Wilho ja Laura pääsivät hieman yllättämään meidät. Yhtäkkiä olikin kuusen juurella kaksi koiraa yhden sijasta. Iines koitti pörhennellä karvoja, mutta ruikkaisin sitä heti vedellä päähän. Olin jo etukäteen päättänyt, että mitään kukkoilevia elkeitä ei suvaita. Ilta sujui yllättävän hyvin. Iines koitti käydä pöhisemässä Lauran miehelle Veijolle, mutta hienosti tuli pois tilanteesta pois-käskyllä.

Osan illasta Iines vietti makuuhuoneessa ja osan sai hengailla meidän kanssa. Yhden pörinän koirat saivat aikaiseksi. Iines nukkui minun jaloissa olohuoneessa, kun Wilho tuli nuolemaan minun kättäni. Tässä tilanteessa Iines luuli, että hänellä on hyvä syy ärähtää Wilholle. Iines-parka luuli väärin ja päätyi makuuhuoneeseen.

Aattona menimme minun vanhempien luokse. Ilta sujui myös Siuntiossa hyvin. Iines väisti hienosti 1,5-vuotiasta kummipoikaani. Tuomo oli Iineksestä aivan ihastuksissaan. Syömisestä ei meinannut tulla mitään, kun piti vain Iineksen liikkeitä seurailla. Iines kävi välillä nuolemassa Tuomon jalkoja ja käsiä ja siitä se riemu vasta yltyi.

Parina viime päivänä Iines on vetänyt todella paljon lenkeillä ja ollut muutenkin ulkona enemmän kierroksilla kuin aikoihin. Joulun edestakainen sukkulointi on varmaan stressannut koiraa. Minuakin alkoi jo koko ajan meneminen ahdistaa ja koira lukee minua tosi tarkkaan. Täytyy ottaa taas tehokuuri tuohon hihnakäytökseen.