Eilen aloitimme Mia Skogsterin valmennusryhmässä. Outi Hermiön tottisseminaarin jälkeen olin hyvässä treenivireessä ja halusin päästä treenaamaan ahkerasti. Eiliset treenit ei menneet mielestäni ihan putkeen. Iines oli muissa maailmoissa. Taivasteli pellonreunoja ja seistä hömötti. Sääkin oli aivan mahtava. Vettä satoi koko treenin ajan.

Seuraamiseen ei saatu mitään maatamullistavia vinkkejä. Kotimatkalla pohdin, että tarvitaan treeniä ja pirusti! En tiedä missä maailmoissa olen oikein elellyt, kun olen tuskaillut ettei koira edisty. Ei kai se edisty, jos en treenaa enemmän.

Heti hommiin!

Kotiin, kun päästiin treenattiin seuraamista, maahanmenoa ja luoksetuloa. Seuraamista otettiin kaappien vieressä, ettei Iines lähde poikittaan. Yleensä olen kotona tehnyt seuraamista ruokapalkalla ja treeneissä lelulla. Miksiköhän? Jaa-a... Nyt jätän tuon ruokapalkan tästä kokonaan veks ja kotonakin palkkaan lelulla. Peruasentoa pitää saada taaemmas. Siitä saatiin palautetta eilisissä treeneissä ja Hermiön sempassa. Skogster kehotti minua olemaan tarkkana askelsiirtymisissä, että koira on oikeassa paikassa, kun pysähdyn. Iineksen etutassut pitäisi olla minun jalkojeni puolessa välissä.

Maahamenossa otin kriteeriksi, että Iines pysyy hetken maassa ennen palkkaa. Skogster sanoi, että Iines tarvitsee malttia. Minun ei pitäisi heti palkata sitä vaan ensiksi kehua, sitten jes ja palkka. Samaa malttia treenattiin eteenistumisessa. Kehuin kun koira tuli tiiviisti istumaan. Ekan kerran, kun kehuin niin Iines liikahti. Otettiin uusiksi ja nyt pysyi kehumisen ajan. Kun jätän Iineksen odottamaan, niin se ei malttaisi. Kävin vain rauhallisesti palauttamassa Iineksen samalla paikalle ja otimme uusiksi. Lisäksi otettiin lyhyet paikkamakuut. Iines pysyi hyvin eikä noussut, kun lähdin kävelemään kohti.

Nyt olisi sitten kaksi viikkoa aikaa työstää seuraamista ennen seuraavia treenejä. Kotona pitää ottaa päivittäin lyhyitä treenjä lelupalkalla. Lisäksi pitää käydä ulkosalla treenaamassa kolmisen kertaa viikossa. Saa nähdä miten meidän keväisen BH-tavoitteen kanssa käy. Pakka on levällä ja pahasti... Pitää vain ryhdistäytyä ja ruveta hommiin.