Meidän perhe kasvoi tällä viikolla. Uusin tulokas on Renault Laguna, farmari sellainen. Se saa nyt ruveta toimittamaan pääasiallisen koira-auton virkaa, Mondeon keskittyessä edustushommiin ja näyttämään hyvältä.

Tänään Rellu pääsi ensimmäiselle pidemmälle treenimatkalleen, kun ajeltiin Iineksen kanssa treffaan Tiinaa Riihimäelle. Olin jopa tehnyt treenisuunnitelman mitä tänään puuhattaisiin. Ensimmäisenä listassa oli näyttää millä mallilla seuraaminen on. Halusin myös apua miten saan seuraamisesta pitkäkestoisempaa sekä tietää Tiinan mielipiteen onko seuraaminen sillä mallilla, että voisimme alkaa tekemään käännöksiä.

Iines ei saanutkaan tällä kertaa palkkaa joka pysähdyksestä vaan jatkettiinkin matkaa. Olin aivan varma, että Iineksen seuraaminen kärsii, kun palkkaa ei tipu, mutta ei se kärsinyt. Ja nyt on pakko hehkuttaa! Iines seurasi ainakin 40 metriä, mahtavaa! Hyvällä kontaktilla ja patosi kuulemma hyvin seuratessaan. Minun pitää vain lisätä vauhtia. Kun lisäsin vauhtia riittävästi, saatiin Iineksen pylly ylös ja koira kävelemään normaalisti. Tiina suositteli, että ottaisin videolle seuraamista eri tempoissa, että näkisin itse miltä seuraaminen näyttää eri nopeuksilla
Tehtiin myös vasemmalle käännöksiä, joita ei vielä olla vauhdista otettu ollenkaan. Tiina ehdotti, että näin alkuvaiheessa palkkaisin Iinestä aina käännöksen jälkeen. Käännökseen saadaan näin lisää vauhtia. Lisäksi palkka lentäisi aina temponvaihdoksista käännösten lisäksi. Näin koiran nuppiin saataisiin vähitellen iskostettua ajatus, että käännösten ja temponvaihdosten jälkeen tulee palkka ja koira ”terästäytyy”.

Yksi asia, jonka olin paperille kirjannut, oli miten saan koiran viretilan säädettyä oikeaksi. Iines kuumuu helposti, kun se tietää, että olemme menossa tekemään tottista. Tiina sanoi, että seurauttaisin Iinestä niin pitkään, että se kiekat laskevat ja se alkaa asettua oikealle työskelymoodilla (heh, mulla on termistö hallussa). Kun koira on oikeassa mielentilassa ja keskittynyt, tulee vasta palkka. Tänään Iines oli tosi hyvässä vireessä, ja en oikein pystynyt näyttämään millainen se on häseltäessään. Mutta seuraavan häsellyksen sattuessa, testaan tätä.

Iines pääsi pienelle breikille autoon ja tauon jälkeen näytin millä mallilla meidän nouto on. Pitoharjoitukset menivät hyvin. Minun pitäisi jatkossa käyttää käsiä kapulalla ja laskea ne alas. Ettei koira opi, että käsien kapulalle laitto tarkoita irrotusta. Kokeilimme mitä Iines meinaa, kun kapulan laittaa maahan ja pyydän Iinestä tuomaan sen. Tassut edellähän siihen mentiin! Jatkamme noudon treenaamista pitoharjoituksilla. Lisäksi alamme treenaaman sitä, että jätän Iineksen istumaan kapula suussa, otan muutaman askeleen taaksepäin ja kutsun koiran luokse. Tästä sitten vähitellen matkaa pidemmäksi.

Jäävät liikkeet pitää ottaa nyt treenirepertuaariin. Olen tehnyt niitä liikkeestä, mutta en seuraamisesta. Olen liian varovainen ollut, etten vaan mokaa niitä ja opeta koiralle aivan väärin asioita. Mutta nyt turhat pelot pois ja hommiin. Aloitamme jäävät heti huomenna, kun menemme Leenan kanssa treenaan.

Viimeisenä, mutta ei vähäisempänä, listallani oli Iineksen häiriöherkkyys ja hallinta häiriössä. Häiriötreeniä vain Iinekselle, sanoi Tiina. Pitää ottaa tämä viikko-ohjelmaan. Ja minun pitää vaatia Iinestä tekemään töitä vaikka on häiriötä. Luottamusta minun pitäisi saada myös koiraan lisää. Tiina ehdotti, että tekisin tottista koira vapaana aina vain kuin mahdollista, että oppisin paremmin luottamaan siihen. Ajatustyötä tämä vaatii ja ponnistelua.

Treenien jälkeen käytiin vielä kahvittelemassa ja vaihtamassa ajatuksia. Tiinan mielestä me voisimme aivan hyvin mennä BH-kokeeseen keväällä. BH-koe aiheuttaa mulle pieniä paniikkioireita.. Itsestä tuntuu, että koira on vielä vaiheessa, mutta ehkä mun ajatukset ovat enemmän vaiheessa, kuin koira.

Kotimatkalle lähdin todella hyvin mielin. Tiinan treenityyli sopii minulle, kuin nakutettu ja hänen hyvä mielensä tarttuu. Oli mukava nähdä pitkästä aikaa Iines jonkun toisen silmin ja todeta, että onhan se ihan perhanan hyvä koira. Siinä on pirusti hyviä harrastuskoiran ominaisuuksia. Haastavaahan sen kanssa välillä (usein) on, mutta on se vaan mahtava treenikaveri. Tämähän menee aivan Iineksen fiilistelyksi. Silmänisku